همه ما در طول زندگی خود حداقل یکبار سند ملک یا هر چیز دیگری را انتقال می دهیم و باید برای این کار آماده باشیم.انتخاب یک ملک خوش قیمت و تمیز در سال 1403 می تواند کار سخت و زمان بری باشد اما بعد از پیدا کردن ملک مورد نظر شما باید با نحوه انتقال سند ملک هم آشنایی داشته باشید تا سرتان کلاه نرود.توجه داشته باشید که این کار بسیار ساده بوده و نیاز به هیچ دانش خاصی ندارد و تنها باید مدارک مورد نیاز انتقال را داشته باشید. به هر حال برای اینکه یک سند را انتقال دهید می بایست هم شخص خریدار و هم فروشنده را در یک زمان داشته باشید و اینطور نیست که بتوان غیابی کارها را انجام داد (مگر اینکه فروشنده و خریدار وکیل داشته باشند).

برای انتقال سند در ابتدا باید به این مورد توجه داشته باشید که سند از چه نوعی می باشد.چرا که در حال حاظر ما بیش از 18 نوع سند ملکی داریم که هر کدام یک سری قوانین خاص خودشان را دارند.اما به طور کلی انتقال تمام آنها یکسان بوده و ما در این مقاله می خواهیم سند تک برگ را بررسی کنیم که اغلب ملک ها چنین سندی دارند.

سند تک برگ چیست؟

در گذشته تمامی ملک های دارای سند منگوله دار یا همان دفترچه ای بودند که در دو دهه قبل این قانون تغییر یافت و سندهای تک برگ جایگزین شدند.در حال حاظر سند تک برگ رسمی ترین و بهترین سند ملکی شناخته شده می باشد که می توانید با کمک آن را بفروشید یا اجاره دهید.یکی از مزیت های اصلی سند تک برگ این است که احتمال جعل یا تغییر در آن وجود ندارد و همه چیز چاپی و ثبت شده می باشد.بسیاری از ما سند تک برگ یا با نام سند ششدانگ نیز می شناسیم!

آیا انتقال سند کار سختی است؟

کسانی که برای اولین بار می خواهند این کار را انجام دهند قطعا تصور می کنند که سند زدن کار سخت و استرسی می باشد.اما بهتر است بدانید که این کار تنها نیاز به تجربه دارد و شما باید چندین بند را به طور کامل بخوانید که مبادا سرتان کلاه برود.چرا که در انتقال سند یک سری قوانین وجود دارند که باید رعایت شوند و اگر هم مشکلی از این بابت به وجود بیاید می توانید از طریق مراجع قانونی پیگیری کنید. پیشنهاد ما به کسانی که می خواهند برای اولین بار این کار را انجام دهند این است که این با یک وکیل به جلسه بروند.

مراحل انتقال سند ملک در سال 1403

همانطور که گفته شد در هنگام انتقال سند یک سری موارد و بندهایی هستند که حتما باید به آنها توجه داشته باشید و این موارد باید از سمت دو طرف معامله قبول شود.در غیر این صورت نباید قرارداد را امضا کنید.البته قبل از اینکه بخواهید قرارداد را بنویسید باید در یک جلسه حضوری با شخص مالک یا خریدار صحبت کرده تا تمام موارد مورد نیاز را با او در میان بگذارید.به هر هال برای انتقال سند می بایست مراحل زیر را طی کنید که چندان زیاد نیستند :

  • در ابتدا نیاز به توافق بر سر ملک دارید که بعد از آن می بایست یک مبایعه نامه تنظیم کنید.
  • بعد از نوشتن قرارداد می بایست آن را در وبسایت سازمان ثبت املاک مستغلات کشور ثبت کنید و کد رهگیری ملک را بگیرید.
  • اگر ملک خلافی داشته باشد می بایست توسط شخص فروشنده به طور کامل پرداخت شود.
  • بعد از اینکه تمام کارهای بالا انجام شدند نوبت به انتقال سند در دفترخانه می رسد.

توجه داشته باشید که در مبایعه نامه تمام اطلاعات ملک آورده می شود و شما می توانید قبل از انتقال سند آن را به بخوانید که مبادا بعدها دچار مشکل شوید.هزینه انتقال سند هم معمولا بر عهده 2 طرف معامله می باشد (البته هزینه این کار زیاد نیست).

قبل از معامله از سند ملک استعلام بگیرید

امروزه به دلیل شرایط بد جامعه ممکن است بسیاری از ملک ها مشکل دار باشند یا اینکه افراد سعی کنند با روش های مختلف سر بقیه را کلاه بزارند.به همین خاطر است همیشه قبل از شروع معامله بهتر است سند ملک را در وبسایت سازمان ثبت اسناد و املاک استعلام بگیرید تا ببینید که همه چیز درست است یا نه.هر سند یک شناسه یکتا دارد که با کمک آن می توانید استعلام را بگیرید! البته شما می توانید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی هم این کار را انجام دهید.به هر حال اگر به دنبال یک معامله بدون مشکل هستید که بعدها آسیب نبینید حتما باید قبل از شروع معامله این کار را انجام دهید.

مدارکی که برای انتقال سند نیاز است 

هر نوع قراردادی نیاز به یک سری مدارک دارد.برای انتقال سند هم شما باید یک سری مدارک مهم که کم هم نیستند آماده داشته باشید تا در روز انتقال تمام کارها انجام شوند.توجه داشته باشید که بسیاری از دوستان با این موارد آشنا نیستند و باید یکبار به دفترخانه مراجعه کنند که این کار می تواند بسیار زمانبر باشد. مدارک انتقال سند عبارتند از :

  • تمام مدارک شناسایی فروشنده و خریدار از جمله شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی آنها (4 برگ).
  • کپی و اصل سند ملک.
  • کپی و اصل بنچاق ملک.
  • پایان کار ملک.
  • برگه پرداخت خلافی ملک (تایید شده).
  • کد پستی ملک.
  • گواهی مفاصا که مربوط به خرج های ملک می باشد.
  • در صورت داشتن وکیل می بایست کپی و اصل شناسنامه اش موجود باشد.
  • صورت جلسه تفکیکی که هر نوع ملکی دارد.

البته یک سری از ملک ها ممکن است ارثی باشند که در این حالت نیاز به مدارک شناسایی و کپی وارثین است. به هر حال هر نوع ملکی یک سری نیازها دارد که ما نمی توانیم تمام آنها را بیان کنیم.اما یک ملک بدون مشکل و عادی نیاز به موارد بالا دارد.

هزینه انتقال سند چقدر است؟

بسیاری از افراد در رابطه با هزینه انتقال سند نگران هستند و تصور می کنند که خیلی زیاد است.هزینه این انتقال بستگی به موارد بسیار زیادی دارد و اینطور نیست که یک عدد دقیق بگوییم.اما به طور کلی این هزینه به موارد زیر مرتبط است :

  • هزینه مشاور املاک یا همان کمیسیون.
  • هزینه اداره دارایی.
  • هزینه های شهرداری.
  • ملک های تجاری/اداری باید با سازمان بیمه هم تسویه کنند.
  • تمام موارد بالا دارای تاخیر در پرداخت هم هستند.

به همین خاطر است که همیشه باید با یک شخص حرفه ای یا وکیل به سراغ قراردادهای بزرگ بروید که چیزی از قلم نیوفتد.

مبایعه نامه و بندهای مهم آن

تمام قراردادهای نوشته شده برای فروش و اجاره دارای یک برگه به نام مبایعه نامه هستند که در آن یک سری قوانین برای ملک وضع شده است.ما در ادامه می خواهیم چند تا از مهم ترین آنها را بررسی کنیم که ممکن است خطرساز باشند.پیشنهاد می کنیم که همیشه قبل از امضا کردن مبایعه نامه آن را به طور کامل بخوانید,چرا که هر کدام از این بندها می توانند تغییر کنند و ثابت نیستند.

مشکل انتقال سند 

بسیاری از ملک های شهر تهران و کرج در گروی بانک یا شخص دیگری هستند یا اینکه در طرح عقب نشینی ملک قرار دارند.توجه داشته باشید که در این حالت می توان کد رهگیری برای ملک دریافت کرد اما دفتر اسناد نمی توان کارهای انتقال سند را نهایی کند.اما اگر فروشنده در این رابطه چیزی به خریدار نگفته باشد باید تمام مشکلات را گردن بگیرد و به همین خاطر همیشه چنین بندی در مبایعه نامه قرار می گیرد.در حال حاظر در تمام معاملات هلدینگ بیاتونی چنین بندی ذکر می شود و شما می توانید با خیالی راحت اقدام به خرید کنید.

تاریخ واریزها و جایگزین آنها

همیشه باید روزهای پرداخت و انتقال در داخل مبایعه نامه ذکر شود.البته در هنگام انتخاب حتما باید به این مورد توجه داشته باشید که نباید روزهای تعطیل را در نظر بگیرید.همیشه هم یک زمان جایگزین داخل قرارداد بنویسید که در صورت بروز مشکل یا بسته بودن مراکز انتقال سند بتوان در آینده ای نزدیک این کار را انجام داد.البته ما می بینیم که بسیاری از قرارددادها چنین چیزی را رعایت نمی کنند.

فسخ کردن قرارداد

تمام قراردادهای رسمی باید یک زمان مشخص برای پشیمان شدن داشته باشند.برای مثال شما می توانید زمان 1 تا 2 روزه را مشخص کنید که اگر خریدار یا فروشنده منصرف شد بتواند به مشاور مربوطه مراجعه کند.البته همیشه یک خسارت برای این کار در نظر گرفته می شود که به شخص مقابل پرداخت خواهد شد (چرا که او زمانش را از دست داده).

متعقلات ملک

گاهی مواقع ممکن است شما یک ملک را با وسایل داخل آن اجاره کنید که در این حالت فروشنده می بایست تمام آنها را در مبایعه نامه ذکر کند که بعدها دچار ضرر نشود.در صورت آسیب یا گم شدن هر یک از آنها شما باید مبلغ آن را به طور کامل بپردازید.

هزینه های انتقال سند بر عهده کیست

گاهی مواقع پیش می آید که ملک برای انتقال سند نیاز به زمان زیادی دارد و با این حال شخص خریدار وارد خانه شده و در آن زندگی می کند.در این حالت یک طرف باید هزینه های چند ماه استفاده از امکانات ملک مانند آب,برق و گاز را گردن بگیرد یا بین دو طرف تقسیم شود.به هر حال تمام این موارد و هزینه ها می بایست در مبایعه نامه ذکر شود که دو طرف متضرر نشوند.

 



نظرات کاربران

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید
×  آگهی های من  ارسال آگهی جدید  پروفایل   پسندیده ها