پایان کار ساختمان

همه چیز درباره پایان کار ساختمان (هزینه و مراحل)

هر شخصی که در ساخت و ساز فعالیت داشته باشد می داند که آخرین مرحله و البته مهمترین آن گرفتن پایان کار است که ما در این مقاله کوتاه قصد داریم تا تمام مراحل و هزینه های مرتبط با این کار را بررسی کنیم.توجه داشته باشید که گرفتن پایان کار ساختمان کار سختی نیست و تنها نیاز به یک سری مدارک و مجوزها از شهرداری و شهرسازی دارد.در حقیقت پایان کار مشخص می کند که ساختمان مورد نظر به درستی ساخته شده و مورد تایید شهرداری همان شهر می باشد. اگر هم سوالی در این رابطه داشتید می توانید همین حالا با کارشناسان هلدینگ بیاتونی تماس بگیرید.

پروانه ساخت شباهت زیادی با پایان کار داشته و هر دو برای شروع و پایان یک پروژه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.اما هر دوی آنها به راحتی قابل گرفتن هستند و تنها باید مدارک و هزینه های مورد نیاز را فراهم کنید.

معرفی پایان کار ساختمان

پایان کار در حقیقت یک نامه یا حسن انجام کار است که سازنده باید از شهرداری شهر مورد نظر برای ملک خود دریافت کند.پایان کار را زمانی می توانید بگیرید که ملک به طور کامل ساخته و آماده شده باشد و هیچ جزئی کاری در آن باقی نمانده باشد.از طرفی شما باید برای هر نوع ملکی از جمله ویلایی و آپارتمانی این برگه را از شهرداری بگیرید و اینطور نیست که فقط برای یک سری از ملک های شهری باشد. به طور کلی مراحل ساخت و دریافت پایان کار به شرح زیر می باشد :

  • بعد از اینکه شما زمین یا ملکی را خریداری می کنید باید برای دریافت پروانه ساخت آن به شهرداری مراجعه کنید.
  • در مرحله بعد از شما می خواهند که عوارض شهرداری را پرداخت و سپس نقشه ساختی که توسط یک شرکت یا مهندس معتبر طراحی شده است را ارائه دهید.
  • این نقشه باید کاملا مطابق با قوانین شهرداری باشد و هیچ مشکلی در آن وجود نداشته باشد.
  • اکنون می توانید کار ساخت و ساز را شروع کنید و ملک را مطابق نقشه طراحی شده پیاده کنید.
  • بعد از تکمیل ساخت می بایست یکبار دیگر برای دریافت پایان کار به شهرداری مراجعه کنید و مامورین آنها بعد از بررسی کامل اقدام به صدور این برگه می کنند.
  • توجه داشت هباشید که بدون پایان کار شما نمی توانید ملک مورد نظر را به فروش برسانید.

نکته ای که در رابطه با پایان کار باید بگوییم این است که در سال های اخیر تغییرات زیادی در مفاد آن ایجاد شده است که یکی از مهمترین آنها عایق کاری دیوارها می باشد.اگر دیواری در ملک وجود داشته باشد که در از یک طرف با داخل و از طرفی دیگر با بیرون در ارتباط باشد,یک عایق کاری خاصی درونش انجام شود.این عایق کاری باید صوتی و گرمایی باشد تا از انتقال صدا و گرما بین ملک و فضای بیرون جلوگیری شود.

مراحل دریافت پایان کار 

همانطور که گفته شد پایان کار برای هر نوع ملکی اععم از ویلایی و آپارتمان یا حتی پاساژ ضروری می باشد و شما باید یک سری کارها را قبل از درخواست چک کنید.البته این موارد بسیار ساده هستند و اغلب برای دریافت پایان دچار مشکل نمی شوید.در ادامه تمام مراحل گرفتن پایان کار را به شما دوستان عزیز معرفی می کنیم :

  • بعد از اینکه ملک را به طور کامل ساختید یا نوسازی کردید,باید با فیش عوارض نوسازی یا سند ملک به شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه کرده و سپس فرم ثبت را پر کنید.
  • در مرحله بعد از شما می خواهند که سند اصلی ملک را برای بررسی کارشناس فنی و دادن وقت بازدید همراه داشته باشید.تمام این موارد در دبیرخانه انجام می شود و شما باید در هنگام بازدید در ملک حاظر باشید.
  • بعد از چند روز کارشناس شهرداری در سر زمان مشخص به ملک می آید تا یک گزارش کامل از وضعیت ساخت تهیه کند.
  • در این مرحله مهندس ناظر باید فرم مربوط به نظارت ساختمان که تکمیل شده است را به کارشناس ارائه دهد.
  • اکنون تمام گزارشی که کارشناس فنی شهرداری نوشته شده است بررسی شده تا هزینه دریافت پایان کار توسط مدیر مربوطه تعیین شود.
  • متراژ کل زیربنا در نقشه و پروانه ساختمان موجود می باشد و شهرداری گزارش های کارشناس را با این برگه تطبیق می دهد تا اگر اضافه ساخته اید,جریمه را پرداخت کنید.
  • همچنین شما باید رضایت کل ملک های مجاور را داشته باشید که شهرداری مطمئن شود هیچ اختلافی بین شما و این دوستان وجود ندارد.البته تمام اضافه های ساخته شده هم به کمیسیون ماده 100 شهرداری فرستاده می شود تا جریمه شوید.
  • بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید نوبت به پیش نویس کردن پایان کار توسط شهرداری می رسد.
  • حالا بخش گواهی پروانه ساخت نیاز به تکمیل دارد و بعد از آن معاون یا مدیر بخش های مالی شهرداری اقدام به امضای پیش نویس می کند.
  • در مرحله آخر هم پایان کار شما در دبیرخانه مهر و امضا خواهد شد و شما می توانید با خیالی راحت بروید.

به این مورد توجه داشته باشید که پایان کار همیشه برای ساختمان های تکمیل شده صادر خواهد شد و شما باید حتما تاییدیه آتش نشانی هم داشته باشید.دلیلش هم این است که اگر ساختمان نیمه کاره باشد و شما پایان کار را دریافت کنید (که امکان ندارد),می تواند مسئولیت بسیار زیادی برای شهرداری منطقه مورد نظر داشته باشد.

مدارک پایان کار ساختمان

مدارک و تاییدیه های لازم برای دریافت پایان کار

بعد از اینکه شما فرم مربوط به پایان کار را پر کردید نیاز است که یک سری مدارک را به شهرداری ارائه دهید تا بتوانند کار شما را تکمیل کنند.این مدارک عبارتند از :

  • اگر ملک را نوسازی کرده اید باید فیش عوراض نوسازی (اصل و کپی) را به همراه داشته باشید.
  • کارت ملی و شناسنامه مالک.
  • اصل سند به همراه کپی.
  • اگر مالک در قید حیات نبودن می بایست برگه انحصار وراثت به همراه وارثین و مدارک اصلی سازنده را به همراه داشته باشید (کپی و اصل همگی).
  • گزارش های مربوط به مهندس ناظر.
  • فیش های برق,گاز,آب و تلفن را به همراه کپی آنها را داشته باشید.
  • اصل و کپی پروانه ساختمان.
  • نقشه ساختمان که در ابتدا دریافت کرده بودید با CD و مهر و امضای شهرداری.
  • کارت سازه را که برای تمام ساختمان های نوساز می دهند را هم باید داشته باشید.
  • تاییدیه استاندارد آسانسور که برای اغلب ساختمان های تازه ساخت صادر می شود.

توجه داشته باشید که اگر ملک قبل از گرفتن پایان کار به فروش رفته باشد (به هر روشی),شخص مالک باید تمام این کارها را انجام دهد و دلیلش هم این است که در هنگام ساخت سازه آن شخص مسئول بوده است.

چقدر زمان برای گرفتن پایان کار دارید؟

کسانی که برای اولین می خواهند وارد عرصه ساخت و ساز شوند نمی دانند که چقدر زمان برای دریافت پایان کار دارند.در جواب باید بگوییم که بر اساس ماده 5 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 شما از زمان گرفتن پروانه ساخت 2 سال زمان دارید که این کار را انجام دهید.البته گاهی مواقع ممکن است که ساخت و ساز از 2 سال بیشتر طول بکشد که در این حالت باید جریمه را به شهرداری پرداخت کنید. توجه داشته باشید که این جریمه به نسبت سنگین بوده و بر طبق فرمول زیر محسابه می گردد :

دیرکرد پایان کار

بهتر است این مورد را بگوییم که در صورت بروز هرگونه بلایای طبیعی را مشکلات مشابه شما می توانید با داشتن مدارک معتبر به شهرداری منطقه مراجعه کنید تا زمان گرفتن پایان کار شما تمدید شود.برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است با مشاورین شهرداری صحبت کنید.

سوالات متداول

در طول مراحل گرفتن پایان کار یا بعد از آن یک سری سوالات برای شما دوستان عزیز به وجود می آید که ما در ادامه چند تا از مهمترین آنها را پاسخ می دهیم.همچنین اگر سوالی در این رابطه دارید می توانید همین حالا با کارشناسان هلدینگ بیاتونی تماس بگیرید.

1. چقدر زمان می برد تا گواهی پایان کار آماده شود؟

این کار برای ساختمان های نوساز بین 6 الی 8 ماه و برای ملک های قدیمی و کلنگی حدود 1 الی 2 سال زمان می برد (باتوجه به حجم کار).برای مثال اگر یک ساختمان متراژ و آپشن های بسیار زیادی داشته باشد می بایست زمان زیادی برای بررسی گذاشته شود.

2. هزینه دریافت پایان کار ساختمان چقدر است؟

در رابطه با هزینه پایان کار هیچ عدد یا فرمول ثابتی وجود ندارد.این هزینه می تواند به عوامل مختلفی از جمله نوع ملک (مسکونی – تجاری),متراژ و البته موقعیت آن بستگی داشته باشد که شما بعد از مراجعه به شهرداری می توانید عدد دقیق آن را به دست بیاورید.اما باید به این مورد هم اشاره کنیم هزینه گرفتن پایان کار برای خانواده ایثارگران تا 70% تخفیف دارد که این تخفیف خود به عوامل زیادی وابسته است.

مطالب مرتبط

پ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره