قوانین ساخت در حریم رودخانه

بسیاری از ما زمین هایی داریم که ممکن است در حریم رودخانه باشند و ما بخواهیم در آنها ساخت و ساز انجام دهیم.اما توجه داشته باشید که در حال حاظر دولت ساخت در حریم رودخانه را به طور کامل ممنوع کرده است و شما نمی توانید چنین کاری انجام دهید.اما گاهی مواقع ممکن است یک سری افراد با رابط هایی که دارد بتواند در حریم رودخانه ویلا بسازد.اما به طور کلی گاهی مواقع ممکن است که تنها بخشی از زمین یا ملک در حریم رودخانه باشد که در این حالت شما می توانید در حریم امن ساخت و سازتان را انجام دهید. پس در ادامه مقاله همراهمان باشید تا بیشتر این مورد را بررسی کنیم.

ساخت در حریم رودخانه 

دوستان عزیز توجه داشته باشید که هر رودخانه برای خود یک بستر و حریم دارد که این دو تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.بستر به قسمتی گفته می شود که رودخانه در آن حرکت می کند و می تواند در طول سال کم و زیاد شود (باتوجه به مقدار بارندگی). اما حریم به بخش بیرونی بستر گفته می شود که معمولا بین 1 تا 20 متر تعیین خواهد شد. توجه داشته باشید که در حال حاظر دولت اجازه ساخت در حریم رودخانه را نمی دهد و شما برای این کار نیاز به مجوزهای لازم از ارگان های مربوطه دارید.

هر چقدر رود مورد نظر بزرگ تر و پربارتر باشد,در نتیجه حریم بیشتری را مال خود می کند. اگر زمین شما به طور کامل در حریم رودخانه قرار دارد نمی توانید هیچ بخشی از آن را بسازید! ما در ادامه می خواهیم نحوه محاسبه حریم یک رودخانه را بررسی کنیم و ببینیم آیا این اعداد دقیق هستند یا نه.

نحوه محاسبه حریم رودخانه

آیین نامه ای که مطعلق به سال 1379 می باشد در رابطه با میزان آبدهی و حریم رودخانه ها یک فرمول ارائه می دهد. در این آیین نامه و در ماده 15 به شرح زیر توضیحات داده شده است :

  • رودخانه هایی که دهانه آنها در ثانیه کمتر از 150 لیتر عبور می کند حدود 1 متر حریم دارند (از هر طرف).
  • رودخانه هایی که بین 150 لیتر الی 2000 لیتر (2 متر مکعب) آبدهی در ثانیه دارند باید حدود 2 متر حریم داشته باشند.
  • رودخانه هایی که بین 2000 الی 5000 لیتر آبدهی در ثانیه دارند باید حدود 4 تا 6 متر حریم داشته باشند.
  • رودخانه هایی که بین 5000 الی 10000 لیتر آبدهی در ثانیه دارند باید حدود 6 تا 8 متر حریم داشته باشند.
  • رودخانه هایی که بین 10000 الی 15000 لیتر آبدهی در ثانیه دارند باید حدود 8 تا 12 متر حریم داشته باشند.
  • رودخانه هایی که بیش از 15000 لیتر آبدهی در ثانیه دارند باید بیش از 12 متر حریم داشته باشند (تا 20 متر).

نحوه دریافت مجوز ساخت در حریم رودخانه

گرفتن مجوز ساخت در حریم رودخانه

مراقبت از منابع و حریم رودخانه ها وظیفه سازمان محیط زیست می باشد و شما برای ساخت ویلا یا آپارتمان در حریم رودخانه باید از این ارگان به همراه شهرداری جواز تهیه کنید.بر اساس قوانین شما به هیچ عنوان اجازه ساخت در حریم رودخانه را نخواهید داشت و شهرداری منطقه مورد نظر هم نباید برای ساخت چنین ملک هایی جواز صادر کند. یکی از نکات منفی در رابطه با رودخانه های ایران این است که بسیاری از آنها تا به حال مرز بندی نشده اند و افراد نمی دانند که حریم این رودخانه ها چقدر می باشد.

یکی دیگر از موارد هم این است که بسیاری از افرادی که در شهرداری یا سازمان محیط زیست کار می کنند با دریافت مبالغ زیاد اقدام به صدور مجوز ساخت کرده که این کار جرم بوده و در صورت مشاهده می تواند مشکلات زیادی برای سازنده و شخصی که جواز داده ایجاد کند. توجه داشته باشید که حتی اگر پول و برش کافی برای ساخت در حریم رودخانه را دارید,نباید این کار را انجام دهید و در آخر حکم تخریب ملکتان صادر می شود.

چطور باید حریم رودخانه را استعلام گرفت

یکی از مواردی که بسیاری از دوستان به آن دقت نمی کنند این است که شما نمی توانید زمینی که در حریم رودخانه است را انتقال دهید یا برایش سند بگیرید. برای این کار می بایست از سازمان املاک و اسناد کشور مجوزهای لازم را تهیه کنید.

برای اینکه بتوانید زمین خودتان را به فروش برسانید در ابتدا باید به شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه و سپس یک نقشه از ملک به همراه اطلاعات کامل را دریافت کرده و سپس به سازمان آب منطقه مورد نظر ببرید.بعد از انجام این کارها سازمان آب موظف است که و مرز و حریم و رودخانه را مشخص کرده و برای شهرداری ارسال کند.بعد از اتمام این کارها می توانید اسعلام زمین را بگیرید تا در صورت نبودن در حریم رودخانه شروع به ساخت و ساز در آن کنید.

اگر حریم رودخانه بیش از حد معمول بود چطور باید اعتراض کنیم

در شهرهای شمالی به دلیل وجود رودخانه های بسیار زیاد ممکن است مشکل حریم رودخانه وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است شما در فاصله حدود 30 متری از یک رودخانه به نسبت کوچک قرار داشته باشید و با این حال شهرداری و سازمان آب مجوز ساخت یا فروش برایتان صادر نکند و دلیلش هم این باشد که در حریم رودخانه هستید! در این حالت شما می توانید اعتراض داشته باشید.

بعد از ارسال درخواست و رد شدن آن شما حدد 1 ماه فرصت دارید تا اعتراض خودتان را به سازمان آب منطقه برسانید.در این حالت مدیر کمیسیون یک تیم نفره که از یک کارشناس و وکیل تشکیل شده است برای بررسی مشکل شما اعزام می کند.توجه داشته باشید که نظر این گروه بر اساس مدارک قبلی و جدید می باشد و بعد از تصمیم گیری شما اجازه هیچگونه شکایت یا اعتراض دوباره ای نخواهید داشت.

نتیجه گیری

دوستان عزیز توجه داشته باشید که امروزه نمی توان در حریم رودخانه ها ساخت و ساز انجام داد و برای این کار نیاز به مجوز شهرداری و سازمان آب منطقه مورد نظر دارید.اما بهتر است برای این مراحل و اتمام کار حتما از یک وکیل مجرب کمک بگیرید یا در ابتدا یکبار به شهرداری مراجعه کنید تا با تمام مراحل و مدارک مورد نیاز آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر هم می توانید با کارشناسان هلدینگ بیاتونی تماس حاصل فرمایید.



نظرات کاربران

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید
×  آگهی های من  ارسال آگهی جدید  پروفایل   پسندیده ها