بررسی قوانین آسانسور برای آپارتمان و هزینه

در سال های اخیر تقریبا تمام ملک هایی که بیش از 3 طبقه دارند,آسانسور داشته و به همین خاطر ما هم تصمیم گرفتیم تا تمام قوانین آسانسور و البته هزینه این کار را بررسی کنیم.توجه داشته باشید که قرار دادن آسانسور امروزه به عنوان یک قانون شناخته می شود و اگر می خواهید ملکتان در سریع ترین زمان اجاره یا فروش رود حتما باید این آپشن را داشته باشد. نکته دیگر هم این است که همه ساله قیمت زمین در سراسر کشور تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و همین باعث می شود که افراد بیشتری آپارتمان را برای سکونت خود انتخاب کنند و هر چقدر این آپارتمان بلندتر باشد,در نتیجه نیاز به آسانسور بیشتر حس می شود.

قانون آسانسور برای آپارتمان در سال 1403

در سال های گذشته هیچ اجباری برای نصب آسانسور در آپارتمان وجود نداشت و به همین خاطر بسیاری از ملک های قدیمی ساخت چنین آپشنی ندارند.از طرفی گاهی مواقع ممکن است که ساکنین طبقه اول و همکف به دلیل زیاد بودن هزینه این کار با نصب آسانسور مخالفت کنند و سهم خودشان را پرداخت نکنند.در این حالت به سراغ قانون تملک می رویم که می گوید حتی با مخالفات طبقات پایین می توان اقدام به خرید و نصب آسانسور کرد.

توجه داشته باشید که اگر فضای کافی برای نصب آسانسور وجود داشته باشد,طبقات بالا می توانند اقدام به نصب کنند و نظر طبقات پایین هم هیچ تاثیری در این روند نخواهد داشت و این افراد هم باید در هزینه آسانسور سهیم باشند. نکته ای که بسیاری از افراد به آن دقت نمی کنند این است که در سال 1403 تمام آپارتمان هایی که بیش از 3 طبقه هستند باید آسانسور داشته باشند و در غیر این صورت پایان کار صادر نخواهد شد.

اگر متراژ طبقات دوم به بعد که درخواست آسانسور دارند از مجموع طبقه های همکف و اول بیشتر باشد,در نتیجه می توان اقدام به نصب آسانسور نمود و هزینه را از طبقات پایین دریافت کرد

سهم هر طبقه در هزینه آسانسور

شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که آیا طبقات پایین تر می بایست هزینه کمتری بپردازند؟ در جواب باید بگوییم که به هیچ عنوان اینطور نیست و تمام واحدها باید به یک اندازه در هزینه شریک باشند.برای مثال شخصی که در طبقه 5 واحد دارد دقیقا به اندازه شخصی که طبقه اول می باشد باید هزینه را پرداخت کند.البته گاهی مواقع ساکنین ساختمان برای افزایش سرعت کار یک قرارداد بین خود می بندند که هر شخص مقداری از هزینه آسانسور را پرداخت کند (نه به شکل مساوی).

هزینه های مرتبط با نگهداری و تجهیز آسانسور

خب اکنون که با قوانین نصب و سهم هر واحد برای آسانسور آشنا شده اید,نوبت به بررسی سایر موارد مرتبط می باشد.برای مثال یک آسانسور نیاز به نگهداری یا تعمیرات خواهد داشت که هزینه این کار می تواند برای بسیاری از مردم زیاد باشد.ما در ادامه می خواهیم تمام هزینه های کلی و جزئی این کار را بررسی کنیم و ببینیم که وظیفه واحدها و مدیر ساختمان در این قبال چیست.

1. شارژ هر واحد برای آسانسور

اگر شما هم برای مدتی در آپارتمان زندگی کرده باشید متوجه خواهید شد که برخی از واحدهای پایین هیچ علاقه ای به پرداخت حق شارژ آسانسور ندارند و می گویند که استفاده ای از آن ندارند.اما بر اساس قانون تمام واحدهای یک آپارتمان موظف به پرداخت شارژ هستند. در صورت عدم پرداخت شارژ,مدیر ساختمان می تواند از روش های قانونی اقدام کند.

2. رفع خسارات وارد شده به آسانسور

اگر خسارت وارد شده به آسانسور یا هر قسمت دیگری از ملک توسط یک شخص باشد (برای مثال شکستن یا خراب کردن موتور),همان واحد و کسانی که با شخص خطاکار زندگی می کنند وظیفه تعمیر را بر عهده دارند.اما اگر آسانسور بعد از استفاده طولانی خراب شده باشد و هیچ شخصی هم در این امر دخالت نداشته باشد,تمام ساکنین موظف به پرداخت هزینه تعمیرات هستند.

3. استفاده از دوربین مداربسته در آسانسور و پارکینگ

بسیاری از ساختمان ها امروزه دارای دوربین های مداربسته هستند تا از بروز دزدی و مشکلات دیگر جلوگیری شود.هزینه نصب دوربین مداربسته و کنترل آنها بر عهده تمام ساکنین بوده و پیشنهاد می کنیم که حتما این کار را انجام دهید.دلیلش هم این است که سارقین با دیدن دوربین دیگر سمت آن آپارتمان نخواهند آمد و این به نفع همه می باشد.

4. نصب آسانسور برای واحدهای اختصاصی و جدا

برخی از آپارتمان های لوکس به ویژه در شهرهای تهران دارای واحدهای اختصاصی هستند که دسترسی به آنها متفاوت از سایر واحدها می باشد.در مرحله اول شما باید ببینید که نصب آسانسور برای واحدهای معمولی مشکل ایجاد می کند یا نه! اگر مشکلی ایجاد نکرد می توانید بدون جلب رضایت سایر ساکنین اقدام به نصب آسانسور کنید که در این حالت تمام هزینه ها بر عهده شماست.اما اگر آسانسور فضای زیادی را اشغال کند یا باعث مزاحمت برای ساکنین شود شما باید رضایت آنها را جلب و سپس اقدام به نصب آسانسور کنید.

مدیر ساختمان چه وظایفی در قبال آسانسور دارد؟

بسیاری از ما تصور می کنیم که مدیر ساختمان بودن اهمیتی ندارد و فرد هیچ مسئولیت خاصی نخواهد داشت.اما توجه داشته باشید که مدیر یک ساختمان وظیفه نگهداری و مراقبت از آسانسور و سایر بخش های ساختمان را دارد.آسانسور نیاز به بیمه دارد و تمام واحدها باید بر اساس متراژی که دارند اقدام به پرداخت این هزینه کنند.از طرفی تمام مبالغ مرتبط به شارژ یا سایر موارد را مدیر ساختمان باید از ساکنین دریافت کند. بعد از دریافت هزینه مدیر می بایست شروع به تعمیر و تجهیز آسانسور کند و در غیر این صورت سایر ساکنین می توانند مبالغ خود را دریافت کنند و یک شخص دیگری را به عنوان مدیر در نظر بگیرند. البته مدیر ساختمان وظایف دیگری هم دارد که عبارتند از :

  • دریافت هزینه های مرتبط با نظافت هفتگی
  • دریافت هزینه تعمیر در و آسانسور
  • دریافت مبالغ شارژ
  • نصب اعلامیه و برگذاری جلسات
  • دریافت هزینه آب مشاع
  • دریافت هزینه برق مشاع

آیا می توان با آسانسور بار حمل کرد؟

قطعا این سوال برای بسیاری از شما به وجود می آید که آیا حمل بار با آسانسور درست است یا نه! در جواب باید بگوییم که برای حمل بار حتما باید از آسانسور باری استفاده کرد که متاسفانه در اغلب ساختمان ها وجود ندارد.اما به طور کلی حمل هر نوع باری با آسانسور انسانی ممنوع بوده و می تواند باعث بروز مشکلات یا حتی سقوط شود که بسیار خطرناک است.به همین خاطر مدیر ساختمان می تواند با واحد مختلف برخورد کند و از او خسارت بگیرد.

نتیجه گیری

اگر به دنبال خرید ملک هستید,بهتر است به سراغ آپارتمان هایی بروید که از ابتدا آسانسور داشته اند تا دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافه نباشد.توجه داشته باشید که هزینه خرید و نصب آسانسور زیاد بوده و در سال 1403 برای یک ساختمان 8 واحدی بیش از 200 – 300 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.از طرفی ممکن است در این راه یک سری مشکلات به وجود بیاید و برخی از ساکنین هزینه نصب را پرداخت نکنند و زمان زیادی از دست بدهید.



نظرات کاربران

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید
×  آگهی های من  ارسال آگهی جدید  پروفایل   پسندیده ها