هزینه ساخت ویلا

هزینه ساخت ویلا در سال 1403 [مرحله به مرحله]

امروزه با گسترش شهرنشینی و زندگی آپارتمانی، بسیاری از افراد به دنبال خرید یا ساخت ویلا هستند تا حداقل بخشی از روزهای سال را به دور از شلوغی و روزمرگی زندگی شهری سپری کنند. البته ساخت ویلا از نظر هزینه تمام شده و شخصی‌ سازی، می‌تواند گزینه بهتری نسبت به خرید ویلا باشد.یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ساخت ویلا باید به آن توجه داشت، هزینه‌ای است که افراد باید در بخش‌های مختلف آن، یعنی گودبرداری، اسکلت‌سازی، دیوارکشی و… بپردازند.در این مقاله سعی شده است تا دقیق‌ترین و به‌روزترین قیمت‌ها و هزینه‌های ساخت ویلا از صفر تا صد بیان شده، تا راهنمای کاملی برای شما باشد.

هزینه ساخت ویلا در 13 مرحله

1.گرفتن مجوز

برای شروع به ساخت ویلا، گرفتن مجوز از مراجع ذی‌صلاح، امری حیاتی است. این مجوز برای ساخت ویلا، پروانه ساختمانی نام دارد و اطلاعاتی همچون مساحت زیربنا، مشخصات متقاضی صدور پروانه، تعداد طبقات، شماره پلاک ثبتی ملک و نام مهندس ناظر در آن قرار دارد.

  • مراجعه به دهیاری یا شهرداری : بسته به اینکه محل ساخت ویلا در روستا و یا شهر قرار دارد، شما باید به ترتیب به دهیاری و شهرداری مراجعه کنید.
  • اثبات مالکیت ملک : برای تشکیل پرونده جواز ساخت در ابتدا باید به شهرداری یا دهیاری ثابت کنید که مالک زمین مورد تقاضای صدور مجوز ساخت هستید. این کار با ارائه مدارک هویتی و همچنین کپی برابر اصل سند مالکیت ثبتی یا سند عادی(قول‌نامه‌ای) انجام می‌شود.
  • هزینه گرفتن مجوز ساخت : عوامل زیادی در تعیین هزینه اخذ مجوز دخیل هستند. از جمله اینکه زمین مورد نظر مسکونی باشد یا زراعی و باغی.

اگر زمین در داخل طرح هادی با کاربری مسکونی باشد، انتظار می‌رود تا برای اخذ مجوز ساخت، ۲٠٠ الی ۳٠٠ هزار تومان برای هر متر مربع هزینه شود. در این صورت برای گرفتن پایان کار، نیازی به پرداخت هزینه نخواهد بود. اما اگر از ابتدا اقدام به اخذ مجوز نشود، برای گرفتن پایان کار باید هزینه گزافی به میزان ۲ الی ۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بپردازید.

اما اگر در زمین زراعی یا باغی اقدام به ساخت ویلا کنید، با ریسک بسیار بالایی برای تخریب آن توسط جهاد کشاورزی مواجه خواهید شد. تنها راه قانونی ساخت ویلا در زمین زراعی یا باغی، تغییر کاربری قانونی آن است که می‌تواند هزینه‌ای بین ۴٠٠ تا ۵٠٠  هزار تومان برای هر متر مربع داشته باشد.

۲.آماده سازی زمین

این مرحله شامل پاکسازی، تسطیح زمین و ایجاد راه‌های دسترسی است که بنا به وضعیت زمین، هزینه بسیار متفاوتی ممکن است داشته باشد.

همچنین در این مرحله، مهندس ناظر باید متناسب با المان‌هایی همچون نورگیری، تعداد طبقات و کاربری فضاها باید اقدام به طرح نقشه ساخت کند.

هزینه نقشه کشی : مهندس‌ها و شرکت‌های عمرانی مختلف، بسته به تجربه و مهارت خود می‌توانند ارقام متفاوتی برای نقشه‌ کشی دریافت کنند. اما می‌توان میانگین هزینه را به این صورت درنظر گرفت: متری ۳٠ هزار تومان برای محاسبات عمران، ۲۵ هزار تومان برای طراحی پلان معماری، ۱۵ هزار تومان برای طراحی تاسیسات مکانیک و ۱٠ هزار تومان برای برای طراحی تاسیسات برق.در این صورت باید در مجموع متری ۸٠ هزار تومان برای خدمات طراحی، نقشه‌کشی و محسابات عمرانی کنار بگذارید.

۳.گودبرداری و فونداسیون

سومین مرحله از مراحل ساخت ویلا، مرحله گودبرداری و ساخت فونداسیون است. گودبرداری نقش بسیار مهمی در استحکام، طول عمر بنا و مقاومت ویلا در برابر خطراتی همچون زلزله، دارد.

نکته مهم در مرحله گودبرداری، استفاده از ادوات مناسب، توجه به شیب بندی، ایجاد زهکشی اصولی و استحکام بخشی به دیواره‌هاست.

هزینه گودبرداری : هزینه گودبرداری با بیل مکانیکی به صورت هر متر مکعب و یا ساعتی محسابه می‌شود. به طور میانگین می‌توانید انتظار پرداخت ۱٠ میلیون تومان در ازای ۸ ساعت کار با بیل مکانیکی را داشته باشید.

پس از اتمام گودبرداری، نوبت به اجرای فونداسیون می‌رسد. فونداسیون پایه و اساس هر سازه‌ای است و وظیفه انتقال بار سازه به زمین را داراست.

هزینه اجرای فونداسیون : نوع فونداسیون، روش اجرا، مصالح مورد استفاده و شرایط زمین، المان‌های دخیل در قیمت تمام شده اجرای فونداسیون هستند. اما به طور میانگین، هزینه اجرای فونداسیون در سال ۱۴٠۳، حدود ۵٠٠ هزار تومن برای هر متر مربع است که این میزان، ۵٠ الی ۸٠ درصد هزینه اجرای سقف می‌باشد.

۴.اسکلت‌بندی و بتن ریزی

چهارمین مرحله، اسکلت‌بندی ویلا می‌باشد. اسکلت‌بندی استخوان اصلی ویلا درنظر گرفته می‌شود و وظیفه آن پشتیبانی از وزن سازه و ایجاد فضاهای مختلف است. در این مرحله از مصالحی همچون میلگرد، بتن و تیرآهن استفاده می‌شود. اسکلت‌بندی می‌تواند به صورت فلزی، چوبی و بتنی اجرا شود.

بتن ریزی و اسکلت بندی باید تحت نظر کامل مهندس متخصص اجرا شود. مهندس ناظر موظف است از رعایت دقیق استانداردها و اصول فنی در این مرحله اطمینان حاصل کند.

  • هزینه خرید میلگرد : یکی از اصلی ترین هزینه‌ها در زمینه اسکلت‌سازی، هزینه خرید آهن آلات است. معمولا میلگرد مورد نیاز برای هر متر مربع زیربنا، حدود ۴٠ تا ۵٠ کیلوگرم است. با احتساب قیمت ۲۶ هزار تومانی هر کیلوگرم میلگرد، هزینه کل را می‌توان متری ۱،۴٠٠،٠٠٠ تومان درنظر گرفت.
  • هزینه خرید بتن : بتن نیز یکی از اصلی‌ترین مصالح در اجرای اسکلت بتنی است. مقدار بتن بکار رفته در هر متر مربع زیر بنا، حدود ٠.۵ متر مکعب است. قیمت بتن نیز بسته به عیار آن، چیزی در حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون برای هر متر مکعب است. در این صورت، هزینه کل بتن، حدود ۵٠٠ تا ۷٠٠ هزار تومن به ازای هر متر مربع زیربنا می‌شود.
  • هزینه پمپ بتن : پمپ بتن از اساسی‌ترین ادوات لازم برای اجرای اسکلت بتنی است. پمپ بتن در بتن ریزی سقف و ستون بتنی، بتن را به نقاط مورد نظر انتقال می‌دهد. به طور کلی هزینه پمپ بتن همراه با هزینه خرید بتن محاسبه می‌شود. در حال حاضر، پمپ ثابت برای هر متر مکعب حدود ۵٠ هزار تومان و و پمپ هوایی حدود ۵ تا ۷ میلیون هزینه دارد.
  • هزینه خرید بلوک : در صورت اجرای اسکلت بتنی، برای هر متر مربع دیوار، به چیزی در حدود ۷ تا ۱٠ بلوک سیمانی نیاز دارید. با در نظر گرفتن قیمت ۱۵ هزار تومانی برای هر بلوک، هزینه کل برای هر متر مربع به ۱۲٠ هزار تومان می‌رسد.

همچنین می‌توان بجای بلوک از یونولیت‌هایی استفاده کرد که دارای ۲ متر طول، ۲۵ سانتی مترضخامت و ۵٠ سانتی متر طول دارند. در این صورت برای هر متر مربع، ٠.۷ واحد یونولیت استفاده می‌شود که با توجه به قیمت ۱۵٠ هزار تومانی هر واحد، برای هر متر مربع باید ۱٠٠ هزار تومان هزینه کنید.

5.دیوارکشی 

هزینه دیوارکشی زمین

پس از تکمیل اسکلت‌بندی، مرحله دیوارچینی ویلا آغاز می‌شود. این مرحله، شروع اصلی ساخت ویلاست و در آن چارچوب و شکل کلی ویلا شکل می‌گیرد. با دیوارچینی می‌توان قسمت‌های مختلف ویلا مثل اتاق‌ها، راهروها، پله‌ها و سرویس‌ها را از یکدیگر جدا کرده و مسیرهای ورودی و خروجی را تعیین نمود.

در مرحله دیوارچینی می‌توان از مصالح متفاوتی مانند آجر نسوز، چوب، بلوک سیمانی، فلز و گچ استفاده نمود.

  • هزینه دیوارچینی با بلوک سیمانی : بلوکی که برای دیوارچینی دور بنا استفاده می‌شود، از نوع بلوک سیمانی سبک می‌باشد که دارای وزنی کمتر از ۱٠ کیلوگرم است. اما برای دیوارچینی دور حیاط یا باغِ ویلا، باید از بلوک‌های سیمانی سنگین استفاده نمود که بیش از ۱۶ کیلوگرم وزن دارند. بلوک‌های سیمانی سبک نیز خود به انواع صنعتی و معدنی تقسیم می‌شوند که نمونه‌های مختلف در ابعاد گوناگون دارند.
  • هزینه دیوارچینی با بلوک سیمانی سبک : در ساخت این بلوک‌ها از سیمان و پوکه معدنی یا صنعتی استفاده شده است. بنابراین هزینه آن هم به قیمت روز این دو ماده بستگی دارد. این بلوک هم در ابعاد و اندازه‌های مختلف ارائه می‌شود که خود بر قیمت آن تاثیرگذار هستند. یکی از متداول‌ترین ابعاد بلوک سیمانی سبک، ۴٠×۲٠×۱۵ می‌باشد.

با توجه به اینکه برای هر متر مربع از دیوار، به ۱۳ بلوک سیمانی سبک نیاز دارید، و از طرفی قیمت هر بلوک سبک به ۱٠ هزار تومن می‌رسد، پس هزینه بلوک برای یک متر مربع، به چیزی در حدود ۱۳٠ هزار تومان می‌رسد.

  • هزینه دیوارچینی با بلوک سیمانی سنگین : از بلوک سنگین بیشتر برای دیوارکشی دور باغ استفاده می‌شود؛ زیرا وزن آن‌ها زیاد بوده و استفاده آن‌ها در بنا باعث افزایش بار می‌شود.

از آنجایی که برای هر متر مربع دیوار، به ۱٠ بلوک سنگین نیاز دارید و قیمت هر بلوک سنگین چیزی حدود ۱۵ هزار تومان است، پس هزینه دیوارکشی با آن به ۱۵٠ هزار تومان برای هر متر مربع می‌رسد.

دیوارچینی با آجر: آجر از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که بخش عمده‌ای از آن برای دیوارچینی بخش‌های داخلی و خارجی ویلا استفاده می‌شود. بهترین نوع آجرها، آجرهای سبک هستند که با توجه به مواد اولیه و نحوه تولید،  مشخصات خاصی را دارا می‌باشند که آن‌ها را از سایر آجرها متمایز کرده است.

  • هزینه دیوارچینی با آجر سفالی : آجر سفالی جزو بهترین آجرها در ساخت و ساز ساختمان محسوب می‌شود که خود نیز دارای انواعی است. یکی از انواع آن، آجر سفالی تیغه‌ای می‌باشد که دارای اندازه بزرگتری نسبت به آجرهای معمولی است. برای تولید آجر سفالی، آهک، خاک رس، شن و قالب‌های دارای سوراخ استفاده می‌شود.

آجرهای سفالی دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای هستند که از آن جمله می‌توان به استقامت در برابر حرارت و دما اشاره کرد. همچنین حفره‌های موجود بر روی این آجرها، آن‌ها را تبدیل به عایق‌های صوتی و حرارتی می‌کند. همچنین با استفاده از آجرهای سفالی، نیاز کمتری به استفاده از ملات خواهد بود و در کاستن از هزینه‌های ساخت ویلا بسیار مفید است. آجرهای سفالی معمولا در ابعاد ۱٠×۲٠×۲٠ و ۱۵×۲٠×۲۵ تولید می‌شوند.

هزینه دیوارکشی با سفال می‌تواند به ۸٠ هزار تومن در متر مربع برسد که نسبت به سایر آجرها و همچنین بلوک‌های سیمانی، به طور آشکارا ارزان‌تر است.

  • هزینه دیوارچینی با آجر لفتون :

از دیگر انواع آجر سبک برای دیوار چینی می‌توان به آجر لفتون اشاره کرد که از شیل یا خاک رس تولید شده است. این آجر به واسطه سوراخ‌های متعددی که بر روی آن قرار دارد به آجر سوراخ دار نیز معروف است. در واقع وجود این سوراخ‌ها باعث شده تا وزن این آجر به میزان ۲۵ درصد کاهش یابد. برای ساخت آجر لفتون از قالب‌های کوچک و بزرگ و همچنین رنگ‌های متنوعی از جمله گلبهی، زرد و قرمز استفاده می‌شود.

این آجر با توجه به استحکام و استقامت بالایی که دارد اغلب برای ساخت دیوارهایی که در معرض فشار زیاد هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش چیدن آجرهای لفتون به شکل پازلی صورت گرفته تا در مقابل وزن دیوار و فشار آن بالاترین سطح تحمل را داشته باشد. آجر لفتون به طور معمول در ابعاد ۱٠×۲٠×۵ ساخته شده و در بازار موجود است.

قیمت روز این آجر به ۱٠ هزار تومان برای هر قالب می‌رسد که با توجه به اینکه برای هر متر مربع، به ۱٠ آجر لفتون نیاز داریم، بنابراین هزینه کل آن برابر است با ۱٠٠ هزار تومان برای هر متر مربع.

  • هزینه دیوارچینی با آجر نسوز : آجر نسوزرا بدون شک می‌توان از مستحکم‌ترین و مقاوم‌ترین انواع آجر سبک برشمرد. بهره‌گیری از آجر نسوز در دیوار چینی به منظور ایمن سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله، آتش سوزی و…گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

این آجر با توجه به کیفیت بالا و ظاهر شکیل اغلب برای دیوار چینی مدارس و ساختمان‌های لوکس کاربرد دارد. آجرهای نسوز خود نیز انواع مختلفی داشته که از متداول‌ترین آنها می‌توان به آجر نسوز سمیرم، آجر نسوز شاموتی، آجر نسوز سفید و مشکی اشاره کرد. دیوار چینی با استفاده از آجر نسوز نیاز به تخصص داشته و معمولا توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌گیرد. شما می‌توانید این آجر را در ابعاد استاندارد ۱٠×۲٠×۵.۵ به منظور دیوارکشی ساختمان تهیه نمایید.

برای هر متربع از دیوار، به ۱٠ آجر نسوز نیاز دارید که با درنظر گرفتن قیمت ۱۵ هزار تومانی آن برای هر قالب، قیمت کل برابر است با ۱۵٠ هزار تومان برای هر متر مربع.

  • هزینه دیوارچینی با آجر فشاری : آجر فشاری تحت عنوان زبره، توپر و گری در بازار شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد این آجر با توجه به وزن نسبتاً بالایی که دارد مربوط به ساخت دیوارهای حمال است. این آجر در ابعاد استاندارد 5.5*22*10 تولید شده و اغلب برای ایجاد دیوارهای ۱۰ الی ۴۰ سانتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه با توجه به تولید گسترده انواع آجر سبک برای دیوار چینی استفاده از آجر فشاری بسیار محدود گردیده است.

هزینه ملات برای دیوارکشی : یک کیسه سیمان برای دو متر مربع دیوار کافی است یعنی یک متر مربع دیوار تقریبا نیم کیسه سیمان لازم دارد و قیمت هر پاکت سیمان در ۱۴۰۳ در محدوده ی ۸۲۰۰۰ تومانی قرار دارد، در نتیجه میانگین هزینه لازم خرید سیمان لازم برای یک مترمربع دیوارچینی در حدود ۴۱۰۰۰ تومان است.

حال به محاسبه هزینه ماسه رسیدیم و برای این کار، قیمت ماسه را در چند معدن استعلام گرفتیم که همگی افزایش قیمت داشته اند، از آنجایی که برای یک متر مربع دیوار تقریبا ۲ فرغون ماسه لازم است، در واقع نسبت مصرف ماسه ۰.۱۴ به ازای هر متر مربع دیوار است. حدودا ۳۵۰۰۰ هزار تومان، هزینه لازم برای خرید ماسه ی یک متر مربع دیوار چینی است.

۶.اجرای سقف

  • هزینه اجرای سقف شیب‌دار : سقف شیب‌دار به سقف‌هایی گفته می‌شود که حداقل ۳٠ درجه شیب داشته باشند. سقف شیبدار امروزه به یکی از بهترین و پر استفاده ترین انواع سقف ها در ایران و جهان تبدیل شده است. از این نوع سقف در موارد بسیاری استفاده می شود. در گذشته بیشترین استفاده ای که از سقف شیروانی می شد، استفاده از آن برای پوشش سقف خانه ها و ویلاهای شمال کشور بود. با توجه به این که در این مناطق از کشور بارش باران به مقدار زیادی می باشد، لذا در صورتی که سقف خانه ها به صورت افقی ساخته شوند، مشکلات متعددی را برای افراد به وجود خواهند آورد.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مشکلاتی که در اثر عدم استفاده از سقف شیروانی یا سقف شیبدار برای افراد پیش می آید، نفوذ آب به داخل خانه می باشد. در صورتی که بارش باران زیاد باشد، آب باران روی سقف خانه جمع می شود و مشکلات متعددی را برای افراد به وجود خواهد آورد. سقف شیروانی یکی از انواع سقف‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی به‌حساب می‌آید که پیمانکاران از زمان‌های گذشته تا به‌حال استفاده‌های فراوانی از آن می‌کردند؛ این سقف شیب‌دار و سه‌ گوش بوده و برای مناطق شمالی و آب‌وهوای مرطوب انتخاب بسیار ایده‌آلی محسوب می‌شود.

این سقف‌ها را معمولا از جنس فلز، چوب، سفال، سنگ و… می‌سازند که وظیفه‌ی اصلی آن‌ها انتقال آب‌های جمع شده روی سقف به بیرون از ساختمان است.

قیمت سقف فلزی شیروانی به ۶٠٠ الی ۸٠٠ هزار تومان، سقف سفال ۷٠٠ الی ۹٠٠ و سقف شینگل به ۱ الی ۲ میلیون تومان می‌رسد.

  • هزینه اجرای سقف تیرچه بلوک : برای محاسبه قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک و مصالح موردنیاز برای آن، نیاز است که قیمت اجزای مختلف این مدل سقف را به طور جداگانه در نظر بگیرید. برای مثال باید قیمت تیرچه را به صورت جدا بررسی کرده و قیمت بلوک سقفی را هم جداگانه برآورد کنید که در ادامه توضیحات بیشتری را در این باره ارائه داده ایم.

در صورتی که اسکلت ساختمان به صورت بتنی باشد، نیاز به تیرچه بتنی خواهید داشت که قیمت آن بر اساس مقدار میلگرد‌های به کار رفته در ساختارش تعیین می‌شود. بنابراین برای برآورد قیمت هر متر مربع سقف تیرچه بلوک باید قیمت میلگرد را هم بررسی کرده و ببینید که در هر متر مربع، چه مقداری از این مصالح نیاز خواهید داشت. دقت داشته باشید که هرچه طول د‌هانه قابل پوشش با تیرچه بیشتر باشد، هزینه‌های شما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

به ازای هر متر مربع، حدود٠.۳۳ متر تیرچه بلوک  در سقف استفاده می‌شود. قیمت هر متر تیرچه بلوک در سال ۱۴٠۳ چیزی بین ۱۱٠ هزار تا ۲٠٠ هزار تومان است. با یک حساب سرانگشتی مشاهده می‌شود که قیمت تیرچه بلوک برای هر متر مربع، چیزی در حدود ۳٠٠ تا ۶٠٠ هزار تومان است.

۷.برق کشی

هزینه برق کشی ویلا

سیم کشی ویلا یک کار به شدت تخصصی است. جدا از اینکه سیم کشی اگر با دستان توانای یک تکنسین مجرب انجام نشود، می‌تواند جان ساکنان را به خطر بیندازد. یک نمونه ساده موقعیتی است که به علت عدم دقت سیم کش یا برقکار ساختمان، پریز در محلی نصب می‌شود که استفاده از آن عملا غیرممکن است، مانند نقاط انتهایی دیوار و محل‌های پررفت‌وآمد، یا اینکه به روش جدید سیم کشی ویلا اصلا توجهی نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان‌سازی، سیم کشی ساختمان است که در مرحله برق کشی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

واضح است که هرچه وسعت محل مورد نظر بیشتر باشد، هزینه برق کشی ساختمان بیشتر خواهد شد. بیشتر هزینه‌ها در این خدمت به صورت متراژی و عددی محاسبه می‌شوند. گذشته از این مسئله، نوع پروژه شما نیز تاثیر مهمی در هزینه دارد. برای مثال، هزینه کارهای توکار به دلیل زحمت و ظرافتی که دارند، گران‌تر از کارهای روکار خواهد بود. البته روش جدید سیم کشی ساختمان را نیز نباید از قلم انداخت.

نصب کلید و پریز از پرکاربردترین قسمت‌های سیم کشی ساختمان محسوب می‌شود. بنابراین محل نصب کلید و پریز و راحتی استفاده از آن‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. کلیدها اصولا باید سیم فاز مدار را قطع و وصل کند. محل دقیق نصب کلید و پریز باید بر اساس نقشه سیم کشی و معماری و محل قرار گرفتن وسایل منزل طراحی و نصب شود. همچنین نصب کلید و پریز باید به گونه‌ای باشد که رو به پایین روشن و رو به بالا خاموش شود و برای اتاق‌های مسکونی اداری آشپزخانه و مانند آن 110 سانتی‌‌متر از کف و برای بیمارستان‌ها 55 سانتی متر از کف فاصله داشته باشد.

در بعضی از محل‌ها مثل کف اتاق‌ها که در چند طرف آن ها باید پریز و کلید نصب شود، سیم‌‌ها را از طریق لوله از دیواری به دیوار منتقل می‌کنند و با این کار بیشتر کار در کف انجام می شود. سیم‌کشی ساختمان از کف باعث تمیزی انجام کار می‌شود. در مجتمع‌‌های چند واحدی و واحدهایی با متراژ بالا که نیاز به سیم کشی و نصب کلید و پریزهای بیشتر و نصب چند جا برای آنتن مرکزی برای جا‌به ‌جاکردن محل تلویزیون است، سیم‌کشی از کف باعث صرفه‌‌جویی در سیم و ابزارآلات می‌شود.

  • هزینه سیم مفتول : سیم مفتول که به سیم خشک نیز معروف است ، یک رسانای منفرد است که با یک لایه عایق PVC محافظت می‌شود و در ساختمان سازی کاربرد دارد. هم‌چنین از این نوع سیم در سیم‌کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده‌های برق استفاده می‌شود. نصب در زیر گچ و داخل لوله مجاز می‌باشد.  در فرکانس‌های بالا از سیم مفتولی استفاده می‌شود و هزینه‌ی کمتری نیز دارد. ولتاژ نامی این نوع سیم از ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت است. قیمت سیم مفتول در سال ۱۴٠۳ بین ۳٠ تا ۴٠ هزار تومان در هر متر، متفاوت است.
  • هزینه سیم نیمه افشان : ساختمان سیم‌های نیمه افشانمشابه سیم‌های مفتولی است و در زمینه‌های مشابه کاربرد دارند. با این تفاوت که در مواردی که نیاز به انعطاف بیشتر نسبت به سیم مفتول باشد، از این نوع سیم استفاده می‌شود. قیمت این سیم‌ها در سال ۱۴٠۳ حدود ۴٠ هزار تومان به ازای هر متر است.
  • هزینه سیم افشان : سیم افشان سیم انعطاف‌پذیر شامل بسیاری از رشته‌های نازک هادی است که به هم تابیده شده‌اند و توسط یک لایه عایق پلاستیکی (PVC)  محافظت شده‌اند. این نوع سیم‌ها در سیم‌کشی ساختمان و در مواردی که انعطاف‌پذیری بالایی لازم باشد کاربرد دارند. در جریان یکسان این نوع سیم سطح مقطع بیشتری نسبت به سیم مفتول دارد. ولتاژ نامی سیم‌های افشان از ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت است و در سطح مقطع های ۰.۵ تا ۲۴۰ میلی‌متر مربع تولید می‌شوند. قیمت سیم‌ افشان در سال ۱۴٠۳ بین ۴٠ تا ۵٠ هزار تومن در هر متر می‌باشد.
  • هزینه آیفون : استفاده از آیفون تصویری یا صوتی برای ویلا، یک امر بدیهی و الزامی است. امروزه آیفون‌های صوتی در بسیاری از ساختمان‌ها جای خود را به آیفون‌های تصویری داده‌اند. آیفون‌های صوتی تنها امکان صحبت کردن و باز کردن در را برای کاربر فراهم می‌کردند، اما آیفون‌های تصویری علاوه بر این دو، امکان مشاهده‌ی تصویر فرد یا افرادی که پشت در ساختمان هستند را نیز میسر ساخته و به این ترتیب در افزایش امنیت ساکنان آن نقش به ‌سزایی دارند. البته امکان مشاهده‌ی تصویر افراد مراجعه کننده تنها یکی از برتری‌های آیفون‌های تصویری نسبت به آیفون‌های قدیمی است. در حال حاضر آیفون‌های تصویری با امکانات و ویژگی‌های متنوع‌تری طراحی و به بازار عرضه شده‌اند.

بسته به اینکه آیفون مورد نظر شما تصویری باشد یا صوتی و همچنین جزو برندهای معروف باشد یا نه، می‌تواند هزینه‌ای بین ۱ تا ۷ میلیون برای شما داشته باشد.

8.تاسیسات و لوله کشی

  • لوله کشی آب سرد و گرم : به طور متوسط هر متر زیر بنای ساختمان حدود 0.5 تا 0.6 متر طول لوله برای آب سرد و گرم نیاز دارد. به عنوان مثال یک ویلای 400 متری در دو طبقه حدود 2400 متر طول لوله برای آب مصرفی نیاز دارد.
  • سیستم گرمایشی : در صورت استفاده از رادیاتور برای هر متر مربع زیر بنا حدود 0.6 تا 0.5 متر طول لوله برای استفاده از سیستم گرمایشی نیاز است. اگر قصد استفاده از سیستم گرمایش از کف را دارید حدود 3 الی 3.5 برابر مساحت زیر بنا لوله برای سیستم گرمایش از کف نیاز است. برای مثال یک ویلا با مساحت 100 متر مربع در هر طبقه مجموعاً 200 متر مربع زیر بنا حدوداً به 700 متر طول لوله نیاز دارد.
  • رادیاتور : به طور متوسط هر 1 الی 1.5 متر مربع زیر بنا به یک پره رادیاتور نیاز دارد. به عنوان مثال یک اتاق 12 متری حدوداً 10 پره رادیاتور نیاز دارد. یک فاکتور دیگر در هزینه ساخت ویلا پس از محاسبه متریال نوبت به اجرت استادکار می رسد که بسته به بزرگی و کوچکی زیر بنا و محل پروژه این عدد متغییر است. اما بصورت کلی می توان گفت هر متر مربع زیر بنا در حدود 80 الی ۱۲٠ هزار تومان است که این مبلغ با اجرت نصب شیرآلات، رادیاتور و چینی بهداشتی است.

9.استخر

هزینه ساخت استخر ویلا در سال 1403

استخرها بسته به مکان، اندازه و نیاز متقاضی در انواع و اقسام مختلف موجود هستند. اکثر آن ها را می توان به دو دسته اساسی تقسیم کرد؛ روی زمین و داخل زمین. هر کدام مزایا، معایب، هزینه ها و پارامترهای ساخت و ساز خودش را دارد. اکثر مردم هنگام ساخت استخر به گزینه های درون زمینی فکر می کنند. گاهی اوقات استخرهای روی زمین کمتر مقاومت و استقامت قابل قبول برای استفاده دائم دارند ای در حالی است که نمونه های درون زمینی واقعا از حیث قوام و ماندگاری فوق العاده است. برخی از استخرهای روی زمین را می توان در پایان فصل برداشت، حتی اگر بسیاری از آنها در تمام طول سال فعال باشند اما با نوع درون زمینی هرگز نمی شود چنین کاری کرد.

هر دو نوع در اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلفی وجود دارند و هر دو می‌توانند نیازهای جمعیت‌های مختلف را برآورده کنند. در زیر میانگین هزینه های نصب هر نوع آورده شده است. دقت داشته باشید که استخر به خودی خود با میزان بسیار بالایی رطوبت دست به گریبان است، تا جایی که متخصصان نصب استخر اینطور می گویند که حتی با استفاده از دستگاه های تهویه زیاد باز هم رطوبت استخر پیروز می شود، حالا استخری که بصورت درون زمینی نصب می شود باز با میزان بیشتری رطوبت گلاویز خواهد شد.

  • گودبرداری : گودبرداری پس از یافتن بهترین مکان برای ساخت استخر و نقشه‌کشی انجام می‌شود. برای این کار به ماشین‌آلات سنگینی مانند بیل مکانیکی نیاز خواهید داشت. هزینه گودبرداری در سال ۱۴۰۳ بین ۲۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.
  • زیرسازی : در این مرحله کف استخر طبق نقشه اولیه به‌صورت صاف یا شیب‌دار مسطح می‌شود. اجرای این مرحله پیش از آرماتوربندی و قالب‌بندی ضروری است. برای پرداخت هزینه‌های این کار لازم است که مبلغی حدود ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون در نظر بگیرید.
  • آرماتوربندی و قالب‌بندی : هدف از آرماتوربندی و قالب‌بندی افزایش دوام و استحکام استخر است. هزینه انجام این مراحل از ۵۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان است.
  • لوله کشی : لوله‌کشی استخر شامل اقداماتی می‌شود که طی آن تمام شبکه لوله‌کشی مورد نیاز برای راه‌اندازی استخر، سیستم‌های گردش و تصفیه آب به‌طور اصولی نصب می‌شوند. مبلغ لازم برای لوله‌کشی استخر بین ۱۲ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.
  • آب‌بندی، عایق‌کاری و رنگ : در تخمین هزینه ساخت استخر باید به هزینه‌های آب‌بندی، عایق‌کاری و رنگ آن نیز دقت کنید که مقدار آن از ۵۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان متغیر خواهد بود.

10.گچ‌کاری

در نحوه محاسبه دستمزد گچ کاری عوامل متعددی می توانند تاثیر گذار باشند. علاوه بر حجمی که شما نیاز به طراحی آن دارید، شرایط دیوار، سقف و سایر مکان هایی که قصد گچبری یا گچ کاری آن را نیز دارید می توانند در محاسبه قیمت گچ کاری اثرگذار باشند. گاهی اوقات در مکان هایی به سختی می توان از خدمات گچبری و گچ کاری استفاده کرد. عنوان مثال سقف های بلند و دیوارهای خارجی طبقات، برای انجام فعالیت هایی مانند گچبری و گچ کاری نیاز به استفاده از داربست خواهند داشت. به همین علت می ‌توان گفت که قیمت گچکاری در این شرایط می‌تواند بالاتر باشد.

هر اندازه که بنا و ساختمان شما دارای معماری پیچیده ‌تری باشد، قیمت گچبری نیز بالاتر خواهد رفت. معمولاً برای فضاهای داخلی و بخش هایی از خانه که دارای قوس یا ستون های زیاد هستند، هم باید دقت بیشتری به کار برد. به طور قطع این شرایط موجب می ‌شوند که قیمت گچ کاری نیز افزایش یابد.

در سال  ۱۴٠۳ بطور متوسط دستمزد هر متر مربع گچ‌ و خاک زیر ۳۵ هزار تومان، گچ رویه ۲۵ هزار تومان، نور مخفی ۸۵ هزار تومان، ستون ساده ۴۴ هزار تومانو ستون دو نبش ۵٠ هزار تومان می‌باشد.  همچنین هر متر مربع دیوار نیاز به ۱۶ تا ۱۸ کیلوگرم گچ دارد که با توجه به اینکه قیمت گچ ۳٠ کیلویی حدود ۴٠ هزار تومان است، بنابراین برای هر متر مربع، نیاز به ۲٠ تا ۲۵ هزار تومان گچ دارید.

۱۱.اجرای نما

طراحی نما به 4 سبک اصلی در ایران رایج بوده و طراحی نما مدرن و طراحی نما کلاسیک از اصلی ترین سبک های طراحی ساختمان ها میباشد. انتخاب سبک طراحی نما بنا شما کاملا موضوعی سلیقه ای میباشد ولی باید چندین نکته به خصوص درباره هزینه طراحی نما در این سبک ها را به خوبی بدانید .

  • نمای مدرن : طراحی نما مدرن ریشه در اروپا دارد و اصولا توسط ایده‌های نوگرایانه و استفاده از مصالح خاص مانند بتن و شیشه صورت میگیرد . همچنین این سبک طراحی، در هزینه طراحی نما ساختمان شما تاثیربسزایی خواهد داشت و قطعا هزینه بسیار پایینتری نسبت به هزینه نما کلاسیک خواهید پرداخت . از اصلی ترین ویژگی های این سبک میتوان به استفاده از خطوط صاف و شکسته خاص ، پنجره های بلند و رنگ های خنثی در نما اشاره داشت. هزینه طراحی نمای مدرن در سال ۱۴٠۳ در حدود ۱۵٠ الی ۲٠٠ هزار تومان است.
  • نمای کلاسیک : نما کلاسیک یا نما رومی نیز مناسب افرادی است که از تجملات و سبک های شلوغ خوششان می آید ، این سبک از گذاشته طرفداران خاص خود را داشته است ولی در عین حال همواره مورد انتقاد بسیاری از معماران معروف و معاصر بوده است . در طراحی نما کلاسیک با استفاده از سنگ های مرغوب و یک تکه مانند سنگ مرمر و سنگ تراورتن اقدام به طراحی و اجرا میکنند . استفاده از سنگ های برش خورده در ابعاد بزرگ ، ستون ها و مجسمه های مرمری و گلدان های سنگی از ویژگی های این سبک در طراحی نمامیباشد.  هزینه اجرای نمای رومی در سال ۱۴٠۳، بطور میانگین بین ۴٠٠ الی ۶٠٠ هزار تومان است.

12.در و پنجره

هزینه ساخت در و پنجره آلومینیمی سرویس از ۲ تا ۴ میلیون به ازای هر متر مربع است. همچنین قیمت ساخت در و پنجره آلومینیمی لولایی یا کشویی بین ۱.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است.

13.قیمت زمین

به تمام موارد گفته شده بالا، باید قیمت زمین را نیز اضافه کنید. به طور کلی نمی‌توان عددی در این مورد بیان کرد؛ زیرا هزینه زمین با توجه به منطقه آن، بسیار متغیر است. اگر قصد خرید زمین برای ساخت ویلا در اطراف شهرهای بزرگ (مانند لواسان) را دارید، ممکن است مجبور باشید حتی تا متری ۶٠ میلیون هزینه کنید. اما می‌توانید در برخی مناطق شمال، زمین با هزینه متری ۲ میلیون تومان پیدا کنید.

جمعبندی

به طور کلی هزینه ساخت ویلا با توجه به منطقه، مصالح مورد نیاز، شخصی سازی، فضا و… می‌تواند بسیار متغیر باشد. همچنین هرچقدر زیربنای ویلای شما بزرگتر باشد، هزینه آن به‌طبع بالاتر خواهد رفت. یک ویلا با زیربنای ۲٠٠ متر و مساحت زمین ۴٠٠ متر مربع، قطعا هزینه بیشتری نسبت به زمینی با ۱٠٠ متر زیربنا و ۶٠٠ متر زمین خواهد داشت. همچنین اینکه در حیاط و محوطه ویلا چه برنامه‌ای اجرا کنید، بر هزینه کل تاثیرگذار خواهد بود. برخی ترجیح می‌دهند حیاط ساده‌ای داشته باشند و برخی دیگر محوطه‌ای با سنگ‌فرش و چراغ‌‌کاری‌های مدرن می‌خواهند.

  • هزینه کل ساخت ویلای نیم پیلوت : در طراحی ویلای نیم پیلوت برای ایجاد فضایی مثل اتاق خواب، پارکینگ، انبار یا موتورخانه، با ایجاد یک اختلاف سطح نیم طبقه ای فراهم می شود و علاوه بر آن نمای داخلی ویلا نیز زیباتر شده و از یکنواختی خارج می شود.

میانگین هزینه کل ساخت ویلای نیم پیلوت در سال ۱۴٠۳ بدون محاسبه قیمت زمین، به حدود ۱۵ میلیون تومن در هر متر مربع می‌رسد.

  • هزینه کل ساخت ویلای دوبلکس : ویلای دوبلکس یک ویلای دو طبقه می باشد که از طریق یک پله و یا آسانسور داخلی طبقه اول با طبقه دوم به هم متصل می شود. در خانه های دوبلکس پذیرایی و حال در طبقه اول قرار دارند و بخشی را نیز برای آشپزخانه در نظر می‌گیرند. این در حالی است که در طبقه دوم معمولا اتاق های کار و خواب قرار می گیرند. نکته دیگری که در مورد خانه های دوبلکس وجود دارد این است که در این خانه ها معمولاً سرویس های بهداشتی و حمام در هر دو طبقه وجود دارند و ساکنین می توانند بر اساس نیاز خود از آنها بهره بگیرند. در کشورهای اروپایی و مخصوصاً آمریکای شمالی خانه دوبلکس برای بیش از یک خانوار یا خانواده هایی با تعداد نفرات بالا طراحی شده اند.

میانگین هزینه کل ساخت ویلای دوبلکس در سال ۱۴٠۳ بدون محاسبه قیمت زمین، به حدود ۲٠ میلیون تومن در هر متر مربع می‌رسد.

  • هزینه کل ساخت ویلای فلت: ویلا فلت به ویلایی گفته می‌شود که تنها یک طبقه باشد و فقط از یک سقف و کف تشکیل شده باشد. کلمه فلت به معنای تخت، مسطح، هموار و صاف است و هیچ سقف و کف مشترک با طبقه دیگر ندارد. طراحی ویلا فلت به گونه‌ای است که حداکثراختلاف آن با سطح زمین یک متر است. متراژ ویلا فلت معمولا بین ۱٠٠ تا ۲٠٠ متر مربع بوده و بین ۲ تا ۳ اتاق دارد.

در سال ۱۴٠۳ میانگین ساخت ویلا فلت بدون احتساب قیمت زمین، به ۱۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع می‌رسد.

امیدوارم این مقاله در محاسبه و ارزیابی کامل هزینه‌های ساخت ویلا و همچنین تمام مراحل و بخش‌های این فرایند، یاری‌رسان بوده باشد.

 

مطالب مرتبط

پ

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. نوری زاده
    نوری زاده ۱۴۰۳-۰۷-۰۲ پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من میخواستم دو تا پروژه ساخت ویلا را به یه پیمانکار بسپارم اما همه درصدهای بالا به من گفتن مثل ۲۵ و ۳۰ از قیمت کل ملک که عملا هیچ سودی برای من نداره.

    می خواستم بدونم شما کارهای ساخت رو بر عهده می گیرید و اینکه درصد به چه شکل هست. نیاز نیست ویلا خیلی لوکس باشه و تنها باید هر دو دوبلکس و حداقل ۲ خواب باشن

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنگ بزنی صاب ملکی!