سند منگوله دار

سند منگوله دار یا همان دفترچه ای چیست؟

کسانی که در زمینه ملک فعالیت داشته باشند یا حداقل یکبار ملکی را خریداری کرده باشند,می دانند که علاوه بر سند تک برگ یک نوع دیگر هم داریم که اغلب با نام سند منگوله دار (دفترچه ای) شناخته می شود.ما هم در این مقاله کوتاه می خواهیم تمام موارد مورد نیاز در رابطه با چنین سندی را به شما بگوییم و ببینیم که اصلا چطور باید این نوع سند را به سند تک برگ تبدیل کرد؟ توجه داشته باشید که تبدیل سند کار سختی نیست و تقریبا تمام مالکین می توانند انجامش دهند.

اگر شما هم به دنبال خرید ملک یا حتی فروش آن هستید,بهتر است در ابتدا با انواع سند از جمله تک برگ,منگوله دار و سهمی آشنا شوید که مورد آخری در موارد کمتری دیده می شود.بهتر است از همین ابتدا بگوییم که امروزه دیگر سند منگوله دار صادر نمی شود همه دفاتر تنها سندهای تک برگ جدید را ارائه می دهند که مزیت های بسیاری نسبت به موارد منگوله دار دارد.

سند منگوله دار چیست؟

سندهای منگوله دار تا 1390 صادر می شدند و بعد از آن سندهای تک برگ وارد عرصه شدند.منگوله دارها دارای یک نخ و پلمپ سربی هستند که تمام رسمت آن به همان سربش می باشد و بدون آن سند هیچ ارزشی نخواهد داشت.البته در صورت ابطال سند می توانید به دفاتر رسمی مراجعه کرده و مشکل را برطرف کنید.البته سندهای منگوله دار مشکلات زیادی داشتند که یکی از آنها دست نویس بودن آنهاست.چرا که در این حالت به راحتی قابل جعل هستند یا حتی ممکن است رنگ نوشته و جوهر به طور کامل ناپدید شود که برای تمام این موارد راه حل وجود دارد.

البته این نوع سند با یک نوع سرب,مهر می خورد و به همین خاطر ممکن است جعل یا کپی از آن برای بسیاری از افراد سخت و هزینه بر باشد.به هر حال این نوع جای خودش را در سال 1390 به سندهای چاپی تک برگ داد (البته همچنان ارزش دارد).

سند دفترچه ای که مزایا و معایبی دارد؟

کسانی که به دنبال خرید زمین یا هر نوع ملک دیگری هستند و تصور می کنند که سند منگوله ای معتبر نیست,سخت در اشتباهند! چرا که سند دفترچه ای همچنان یک سند رسمی شناخته می شود و بعد از استعلام به راحتی می توانید تبدیلش کنید.یکی از اصلی ترین مزیت های سند دفترچه ای,نوشته شدن نام تمام مالکین قبلی بر رویش است که سند تک برگ چنین امکانی را ندارد! برای دریافت لیست مالکان یک ملک باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

اما نکته منفی در رابطه با چنین سندی این است که اصلا موقعیت ملک را خود ندارد و همین ممکن است باعث بسیاری از مشکلات برای مالک شود.البته شما برای ساخت و ساز نیاز به نقشه UTM دارید و باید قبل از هر کاری در ابتدا سندتان را تک برگ کنید.مورد منفی دیگر هم اینکه سندهای دفترچه ای کاملا با دست نوشته می شوند و به همین خاطر ممکن است بعد از گذشت ده ها سال,دیگر قابل خواندن نباشد و جوهر به طور کامل پاک شود.

برخی از ملک ها چندین مالک دارند که در این حالت برای سند منگوله ای دو راه وجود دارد :

  • یک سند مادر که نام تمام مالکین درونش نوشته شده است (بدون مشخص شدن مقدار سهم)
  • ارائه یک سند به هر مالک.

اما در سندهای تک برگ امروزی دیگر چنین مشکلی وجود ندارد و هر شخص یک سند با درصد سهم مشخص دارد.همین مورد باعث می شود که بسیاری از مشکلات مرتبط با ارثیه از بین برود و شخص ارث دهنده می تواند خودش برای فرزندان سند بگیرد.

تبدیل سند منگوله ای به تک برگ

چطور می توان سند منگوله دار را به تک برگ تبدیل کرد؟

دوستان عزیز توجه داشته باشید که در سندهای تک برگ,موقعیت ملک بر اساس یک سیستم جهانی یعنی UTM مشخص شده برای تبدیل سند حتما باید این نقشه را بگیرید.البته دولت در سال 1390 و بعد از آن به تمام مالکین گفت که باید برای تبدیل سندهای خود به تک برگ اقدام کنند و در این مدت بسیاری از سندها تک برگ شدند.برای تبدیل سند شما نیاز به چندین مدرک مختلف خواهید داشت عبارتند از :

  • قبض تلفن ثابت ملک و کپی آن
  • سند منگوله دار
  • نقشه UTM یا همان کروکی ملک
  • برگه استعلام سند که می توانید از سایت https://my.ssaa.ir/usr/login تهیه کتید.
  • برای ملک های تجاری,صنعتی و اداری نیاز به توسیه حساب بیمه تامین اجتماعی می باشد.

البته برای تبدیل سند شما باید یک سری کارهای دیگر از قبیل پرداخت عوارض شهرداری و پرداخت هزینه سند انجام دهید که چندان به چشم نمی آیند.معمولا این پروسه بیش از 1 ماه زمان می برد و اینطور نیست که سریعا سند تک برگ را تحویل شما دهند.نکته آخر هم اینکه گروه صاب ملکی هیچ خدمات حقوقی در این زمینه ارائه نمی دهد و این مقاله تنها برای اطلاعات شما دوستان عزیز می باشد.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد,شما می توانید به راحتی چنین ملک هایی را خریداری کنید و تنها کافیست یک استعلام از آن بگیرید که متوجه شوید سند جعل نیست.برای استعلام هم روش های مختلفی وجود دارد که بهترین آن مراجعه به دفتر اسناد رسمی می باشد.

نکات مهم در رابطه با سندهای منگوله ای

+ آیا اجباری به تبدیل سند می باشد؟

کسانی که بعد از سال 1390 سند منگوله ای دریافت کردند,باید اقدام به تبدیل سند به تک برگ کنند.

+ آیا می توان سند دفترچه ای را انتقال داد؟

بله اما بعد از آن مالک یک سند تک برگ دریافت می کند (یعنی باید تبدیل کند).

+ سند منگوله دار اعتبار کامل دارد؟

بله سندهای دفترچه ای همچنان اعتبار دارند.

 

مطالب مرتبط

پ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره